Varaosaluettelo Tampella M.G.O. V16 BSHR


Tuossa päivänä eräänä tuli vastaan moottori. Tarkemmin laitetta tutkailtuani tuli mieleen selvittää vähän tarkemmin mikä tämä oikein onkaan. V-konfiquraatio, 16 sylinteriä. Toisella kyljellä laatat Tampella ja taiteltu kirjainyhdistelmä MGO. Näin myös toisen minkä vastaavassa laatassa lukikin SACM MGO. Täytyy alkaa tehdä hivenen salapoliisityötä.


SACM - Société Alsacienne de Constructions Mécaniques näyttäisi olleen yritys joka valmisti lukuisia koneita, vetureita, tekstiili-koneistoja, nostoapuvälineitä, aseita, kaivoskalustoa ja moottoreita Ranskassa, Mulhousessa lähellä Saksan rajaa. Vähän kun vielä penkoi niin joitakin vastaavia kuvia tuli vastaan SACM MGO moottorista, sekä myös muutamasta muustakin mallista (esim SACM AGO). Tampella astuu kuvaan mukaan lisenssi-valmistajan ominaisuudessa. Näitä 16-sylinterisiä moottoreita Tampella valmisti ainakin Dv12 veturisarjaan. Vetureita kun alettiin valmistaa 1960-luvun alkupuolella joten moottorin täytyy olla 1950-luvun suunnittelutyötä.


Kansion etiketti

Tarkemmin löytyi vielä että koneet olisivat Tampella - SACM M.G.O. V16 BSHR.  

Wikipedian mukaan MGO tulee sanoista MAPER-Grosshans-et-Ollier. Sylinterihalkaisija175mm, iskunpituus 180/192mm. Iskutilavuus 72 litraa ja teho 1400hv/1500 r/min.

Tampella tänään 4/1971

Pitää toisella kerralla perehtyä itse moottoriin vielä paremmin. Kiinnostus heräsi ja netin hakukoneilla surffatessa tuli kotimaasta vastaan myynnissä oleva varaosaluettelo kyseiselle tuotteelle. Päätin suorittaa pienen ostoksen. Ajattelin toki että tuo voisi pitää sisällään hienot poikkileikkaus-kuvat sekä teknisiä tietoja tuotteesta.


Varaosaluettelo on musta kansio jossa on Tampellan logo kannessa sekä selkämyksessä. Sen lisäksi selkämyksessä on etiketti mitä kansio pitää sisällään, eli varaosaluettelon kyseiseen tuotteeseen. Jokaisen sivun alareunaan on kirjattu päivämäärä. Riippuen sivusta nämä osuvat kaikki vuosien 1970 ja 1973 väliin, eli sivut sekä koko kansio on luultavimmin tehty tuolloin.

Sisällysluettelo

Sisällysluettelo on painettu aakkosjärjestykseen. Kunkin järjestelmän perässä oleva numero ei suinkaan ole sivunumero vaan ryhmänumero mihin kyseiset osat kuuluvat. Ryhmät ovat sitten kansiossa numero-järjestyksessä alkaen numerosta 10. Aina aukeaman vasemmanpuoleinen sivu pitää sisällään kuvan (isometrinen tai projektio) osanumeroineen kyseisestä osa-alueesta. 

Havainnekuva ryhmän komponenteista

Aukeaman oikeanpuoleinen sivu sisältää osaluettelon edellämainittuun kuvaan. Osanumero koostuu ryhmän numerosta (tässä tapauksessa 10) sekä osanumerosta joka sopii kuvannon osanumerointiin. Tämän jälkeen oikealle siirryttäessä tulee osan nimitys sekä piirrustusnumero. Nämä tiedot kun sitten ilmoittaa varaosamyyjälle tilauksen yhteydessä niin pitäisi saada haluttu uusi osa vanhan rikkoutuneen tilalle.

Havainnekuvan osaluettelo

Tällä tavalla jatkaen käydään moottorin komponentit läpi. Liitän alle muutaman kuvan vielä esimerkiksi. Tällaiset vanhat isometrisesti piirretyt räjäytyskuvannot ovat kyllä ilo silmälle. Ja kun tietää että tällaiset eivät synny ihan itsestään. 

Öljypumppu

Kiertokankipari

Sylinterinkansi

Sinänsä eipä tallaisella varaosakansiolla hirveästi ole käyttöarvoa, mutta kuvia on ilo katsoa. Ja kertoo nuo osaluettelot moottorin rakenteesta aika paljon. Vielä kun rinnalle saisi jonkun opuksen joka pitää sisällään poikki- sekä pituusleikkeet sekä teknisiä taulukoita. 

Myös arvostus vanhan ajan varaosakirjan tekijöitä kohtaan on korkealla. Minulla on yksi suhdeharppi, joka huhupuheiden mukaan olisi varaosaluettelon piirtäjän työvälineenä palvellut aikanaan tositoimissa, tosin tämä ei ollut Tampellan piirtäjä. Pitänee ottaa se joskus toisella kerralla käsittelyyn. Mutta eipä tässä lopuksi voi todeta kuin että hieno pala suomalaista koneenrakennuksen historiaa.....  

Kirjoittajaa vastaankävellyt yksilö



Kommentit