Sectioned Drawings of Piston Aero Engines

Tällä kertaa pitää vähän esitellä varsin mielenkiintoista julkaisua. En tiedä lasketaanko tätä kirjaksi, mutta jonkun sortin vihkonen nyt ainakin. Julkaisu kun on painettu A3 kokoon ja kasattu kierreselkävihkon tyyliin. Tosin hyvä näin että juuri tällä tavalla on toimittu.....

Rolls-Royce Heritage Trust

Kyseessä siis 80 sivuinen vihko joka pitää sisällään 36:n lentokoneen mäntämoottorin kuvantoa. Kuvannot on piirretty siten että yhteen kuvantoon on saatu mahtumaan mahdollisimman paljon tietoa käyttäen osaleikkauksia, piiloviivoja ja niin edelleen. Vastaavanlaiset kuvannot ovat tuttuja varsinkin vanhasta koneenrakennuksesta. Julkaisu on 1995 vuodelta ja julkaisijana the Rolls-Royce Heritage Trust, England.

Vihkonen on painettu A3 kokoon

Vihkon kaikki kuvat ovat herran nimeltä Lyndon Jones käsialaa. Esipuhe käsittelee lyhyesti kuka herra Jones oikein oli. "Lyndon Jones syntyi 1924 Etelä-Whalesissa. Omaten intohimoa tulla joskus lentäjäksi, hän pestautui 1942 Kuninkaallisiin ilmavoimiin (RAF). Hän kun ei päässytkään lentäjä-oppiin johtuen huonosta näöstä, kouluttautui hän sen sijaan lentokonemekaanikoksi. Lyndon alkoi jo mekaanikko-aikanaan piirtämään leikkauskuvantoja eri moottoreista ja lentokoneista. Vuonna 1947, RAF:n komennuksen jälkeen, Lyndon pestautui nimikkeellä "technical artist" Handley Page Limitedille Cricklewoodiin. Tuona aikana hän tutustui Rolls-Roycen väkeen ja siirtyi heidän palvelukseen vuonna 1951.  Aika pian, vuonna 1952 hän muutti perhesyistä lähemmäs Whalesia ja pestautui Gloster Aircraft Companyyn. Sieltä hän sitten siirtyi pois lentokone-teollisuuden parista vuonna 1955." Luvussa kuitenkin kerrotaan että hän jatkoi moottoreiden piirtelyä ja tämä ei rajoittunut ainoastaan lentokoneiden moottoreihin vaan joukossa oli myös lukuisia höyryvetureita, moottoripyörän moottoreita jne. Eläköidyttyään vuoden 1989:n jälkeen Lyndon lahjoitti kuviaan Rolls-Royce Heritage Trustille ja näistä he osoittavat kiitoksen ja ison arvostuksen häntä kohtaan julkaisemalla hänen kuvia tässä kirjasessa.



Moottoriluettelo

Kansi oli vähän tuollaisen sotkuisen näköinen. Ehdin jo hiljaa mielessäni pelätä onko koko julkaisi vastaavaa jälkeä, mutta se pelko osoittautui onneksi turhaksi. Pääosassa ovat juurikin Lyndonin tekemät kuvannot ja nämä eivät olleet todellakaan mitään suttuisia sinivärijäljennöksiä vaan tummaa viivaa vaaleansävyisellä pohjalla. Todella selkeitä.

Kaava on sama joka aukeamalla. Oikeanpuoleinen sivu on aina varattu itse moottorille. Ison arkin johdosta pienetkin yksityiskohdat on helppo havaita. Ja niitähän kuvissa juurikin riittää. Tässä vaiheessa myös kierreselkä-formaatista on suuri hyöty. Kuvat kun saa aina täydellisesti vaakatasoon auki pöydälle hyvän valon alle. Täydellistä tällaiseen tarpeeseen. 


Aukeaman oikea laita

Vasemmanpuoleinen sivu taas pitää sisällään esittelytekstin kyseisestä tuotteesta. Samalla sivulla on myös lähes aina lentokoneen kuvanto, missä on moottorin asennuspaikka plus muita sisusrakenteita esitetty. Sen alla myös joillakin sivuilla on lisäkuvanto, jos Lyndon on halunnut erikseen korostaa esim hammaspyörästöä koko moottorin osalta. Joillakin sivuilla on myös pienempiä yksityiskohtia.


Aukeaman vasen laita

Kun vihkosen taideteoksia katsoo, mieleen tulee että mikä työmäärä vaaditaan yhteen vastaavaan kuvantoon. Tunteja menee kyllä todella paljon. Kuvat kun ovat teknisesti tarkkoja, ei ainostaan taitelijan näkemys rakenteesta. Täytyy olla täydellinen tietämys toiminnasta sekä komponenteista ja mittakuvia oikesta tuotteesta käytössään. Silmää, jota monella henkilöllä ei ole, esittää mahdollisimman paljon yksityiskohtia yhdessä kuvannossa ilman että kuvannon luettavuus kärsii ja tulkinta on muutenkin yksiselitteinen lukijasta riippumatta. Myös hienot yksityiskohdat jotka kuvaavat nesteiden kiertoa, pyörimissuuntia yms on hieno lisä.


Jos oikein alkaa makustelemaan näin vanhojen käsin piirrettyjen piirustusten ihailijana, niin vastaavan informatiivisia kuvantoja on todella vaikea jos ei lähes mahdoton toteuttaa nykyisillä CAD-ohjelmilla. Kuitenkin käsin piirrettäessä se on piirtäjän silmästä kiinni. Tietokoneohjelmalla voisi tekijän silmä sanoakin mitä vielä vaaditaan, mutta monesti ohjelmat sitten eivät taivu ihan kaikkein villeimpiin ideoihin. Toki, vastaavaan esitysmateriaalin tekemiseen on muitakin sovelluksia kuin CAD ohjelmat, mutta niilläkin monesti tehdään todellisemman näköistä renderöintiä, korostetaan sisäosia eri viivoilla ja väreillä, mutta aivan tuollaiset mielivaltaiset leikkaukset eivät niilläkään ole ihan helppoa toteuttaa.


Tässä on kyllä tehty miehen työ julkaistaessa näin suuremmoinen kokoelma. Vallan verraton jos en paremmin sanoisi…..

Kommentit